woensdag, 6 januari, 2010
Blog

Van hiervoor: Ciao Ceauşescu
Wat volgt: IKEA steelt ‘mijn’ idee

Rust in vrede, lieve tv

Elke maand vindt er ergens op deze aardbol minimaal één bloedbad plaats. Zo verrekte verlept is de wereld vandaag de dag. Een jongeman – het liefst bebrild, bevlekt met puisten en wratten en verslaafd aan het o zo ‘gevaarlijke’ medium games – schiet met een uzi, of twee, zijn hele school dood. Bloedbad. Vreselijk.

Het is jammer dat types als Drek Ogilvies en Char(latan) niet écht bestaan, anders telde de mensenpopulatie meer hoofden. Enfin, onze weledele programmamakers kunnen het wel: zij hebben volgens de Volkskrant een heus bloedbad voorspeld. Waar? Hilversum. Wanneer? Na de zomer. Knoop het in uw oren, dames en heren, want het wordt een bloederige nazomer.

En dat allemaal omdat de Telegraaf met maar liefst twee frisse omroepen (WNL en Powned) toetreedt tot het omroepbestel. Wanneer MAX en BNN beide ook nog eens extra zendtijd krijgen toegewezen door de man met de eeuwige hoed, minister Plasterk, weet u wel hoe laat het is. De grote omroepen moeten daardoor een groot deel van hun centjes en zendtijd weer in de hoed van Pasterk stoppen. Dat zal natuurlijk niet zonder slag of stoot gaan.

Ik zal er geen traan om laten. Bert Wagendorp, columnist voor de Volkskrant, evenmin.  Hij houdt zijn traanklieren ook al dicht voor de tv-revolutie van 2016, wanneer het omroepbestel min of meer eigenhandig vermoord wordt door de overheid. Of nee, niet door de overheid (die maakt immers handig gebruik van de publieke omroep om zieltjes te winnen); het komt allemaal door ons.

Wij. Het publiek. We zijn tegenwoordig niet meer veroordeeld tot Nederland 1, 2 of 3. We kunnen programma’s kijken wanneer we willen: lang leve het wereldwijde web! Of, zoals Wagendorp ook al schreef in zijn column, lang leve de DVD. Een goede film na een tergend programma over een zoektocht naar musicalsterren werkt bevrijdend. Zo moesten onze overgrootouders zich hebben gevoeld, toen de Amerikanen door onze Hollandsche straten paradeerden.

Want wat hebben de publieke omroepen ons te bieden? Vrij weinig, als ik zo vrij mag zijn. Dit was het nieuws? Daar wil ik mijn afstandsbediening wel voor pakken, maar dáár trekt de Tros dan weer de stekker uit. En de drie Dit was het nieuws-heren (Harm Edens, Jan Jaap van der Wal en Raoul Heertje) lieten al doorschemeren dat de Nederlanse Publieke Omroep (NPO) een doorstart bij een andere omroep verhinderde. Ga naar een commerciële zender, beste heren. Daar werkt men met het moderne principe ‘vraag en aanbod’. Het volk vraagt, zij geven [ons Dit was het nieuws]. En de Mol betaalt nog beter ook.

Dat het volk dan om een dozijn zing-, dans- en (vul maar in) …shows vraagt, is jammer. Maar goed, dat is het nadeel van het liberale gedachtegoed. Het goede nieuws is dat je er niet per se naar hoeft te kijken. Een bioscoopkaartje is zo binnen, een dvd’tje zo gehuurd, een goed gesprek zo gestart of – nu ga ik iets engs zeggen – een boek zo gepakt. Elk apparaat heeft een uitknop en dat geldt ook voor die eeuwige televisie, ondanks dat de tv’s van tegenwoordig constant op stand-by blijven staan. Stelletje rebellen.

NPO-opperhoofd Gerard Timmer vindt het allemaal wel meevallen en verwacht na de zomer geen bloedbad. ‘Een omroep kan bijvoorbeeld ook minder afleveringen van een programma maken, in plaats van het te stoppen.’ Kan ik u een beetje aanvullen, beste heer Timmer? Een omroep kan ook helemaal geen afleveringen maken. Goed plan? Lijkt mij wel. We zijn ontzuild (hoewel de maatschappij weer een sterke verzuiling begint te vertonen: een Nederlandse slash Westerse zuil en een allochtone slash islamitische zuil). De gedachte achter de omroepen is volslagen ouderwets en onnodig. Vraag en aanbod volstaat.

Maar om nu in één klap de hele publieke omroep weg te vagen? Dat is ook iets té. Nederland 1 mag blijven. Zo kan de overheid de ‘kwaliteit’ van de tv toch nog een beetje waarborgen, maar hoeft de belastingbetaler niet op te draaien voor de gigantische pulp die (ja, ook gij, publieke omroep) de tv uitstoot. En ik? Ik blijf de interessante programma’s volgen via het internet, pak af en toe een bioscoopje, koop her en der een film, stop mijn neus in de boeken en maak één grote kraskalender tot 2016. De ondergang van de Nederlandse Publieke Omroep is begonnen.

6 gedachten over “Rust in vrede, lieve tv

  1. Wies

    ‘Zo moesten onze overgrootouders zich hebben gevoeld, toen de Amerikanen door onze Hollandsche straten paradeerden.’
    ‘…of – nu ga ik iets engs zeggen – een boek is zo gepakt’.

    Kijk hier word ik nou blij van. Rake woorden in een geweldige tekst gedeponeerd. Bravo!

  2. Noël

    “Vraag en aanbod volstaat.” Als het gaat om amusementsprogramma’s oké, maar actualiteitenprogramma’s kun je dan ook gedag zeggen. Beetje kortzichtig, maar verder een prima stuk.

  3. Stefan Popa Bericht auteur

    Een actualiteitenprogramma als Pauw & Witteman, bedoel je? Ik kan mij hun grote voorbeeld, Barend & van Dorp nog herinneren. Dat werd op RTL uitgezonden. Een goed gevalletje van vraag en aanbod.

    Dus ook die programma’s zullen een plekje vinden, beste Noël. Maar het zullen er niet veel zijn, omdat er schijnbaar niet heel veel vraag naar is. Daarom heb ik besloten om, zoals je las, Nederland 1 te houden. Speciaal voor jou en mij, omdat we toch zo nu en dan nog een extra actualiteitsprogrammaatje willen zien!

  4. Riette

    Maar wat als, de commerciele zenders er een potje van gaan maken, niet opjectief zijn, feiten verzwijgen (weglaten of uitvergroten).
    Mensen met geld krijgen de MACHT? Kunnen de commerciele zenders worden teruggefloten bij een van bovenstaande “vergrijpen” en door wie?
    Elke zender kan amusement uitzenden, maar er zullen door de commercielen geen educatieve’-, natuur- culturele-
    muzikale-programma’s worden uitgezonden.
    Gelukkig wil je voor een aantal (goede) programma’s houden voor Ned. 1. Joepie.

    Helder geschreven!

  5. Quincy

    Grotendeels mee eens. De publieke omroep moet kleinschaliger. 1 misschien 2 zender. Voor het broodnodige nieuws. Actualiteit en soms een beetje kwaliteit. Prachtige programma’s als Wie is de Mol en Boer Zoekt Vrouw kunnen perfect ondergebracht worden bij de commercielen.

  6. Riette

    Ik bedoel natuurlijk objectief!! En was ook nog vergeten te vermelden dat je intro prachtige beeldende draadloze verbinding is naar je onderwerp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*