maandag, 15 februari, 2010
Blog

Van hiervoor: Rust in vrede, lieve tv
Wat volgt: Zomerheraut

IKEA steelt ‘mijn’ idee

Ideeën. Hoe komen ze tot stand? Het is zomaar mogelijk dat je tijdens een wandeling langs het water een briljante ingeving krijgt. Er zijn geen regels of wetten: ideeën bepalen zelf wanneer ze in een hoofd nestelen. Maar wat doen sommige mensen wanneer inspiratie ver uit hun buurt vandaan blijft? Dan gaat men jatten uit andere hoofden.

Deze gouden regel wordt door een heleboel bedrijven gehanteerd. ‘Als we iets leuks kunnen bedenken, hartstikke goed; zo niet, prima, want we kunnen altijd nog een idee jatten.’

Maar wanneer is iets gejat? Soms besluit een idee om langs te gaan in twee hoofden. Dat is het goed recht van het idee, maar hij maakt het de mens er niet bepaald makkelijker op. ‘Ik was eerst’ versus ‘helemaal niet, ik was eerder’.

Om deze kwestie te illustreren, heb ik een voorbeeldzaak waar ikzelf de hoofdrol op me neem. Dit weekend sloeg ik namelijk de IKEA catalogus van 2010 open. 384 pagina’s aan meubels. Leuk om ideeën op te doen (je kan ideeën immers wel stimuleren om naar je toe te komen, in plaats van rustig afwachten aan een tafeltje tot ze zichzelf aan je openbaren). Echter stopte ik met bladeren op pagina 286-287. Mijn mond viel letterlijk open van verbazing.

IKEA heeft ook een 'idee'.

Nee, dat lag niet aan het oogverblindende meubilair. Het kwam ook niet doordat het woordje ‘om’ ontbrak in de aansprekende hoofdzin. Het was de schuld van het ‘idee’.

Want dit idee had ik ook. Alleen was ik eerder. In 2008, ver voordat de Zweedse meubelmakers hun 2010-catalogus naar de drukpers stuurden, kreeg ik de opdracht om een YouTube-filmpje te maken over een meubelwinkel. Het principe was hetzelfde als in de advertentie die dit weekend onder mijn snufferd lag. ‘Dit zie je, maar dit kan het ook zijn.’

Toeval? Dat kan. Misschien heeft dit idee rondgespookt door twee hoofden. Natuurlijk is er ook een kans dat IKEA mijn filmpje heeft gezien en zo onder de indruk was van het geheel, dat het bedrijf zonder enige gêne het idee kopieerde. Het gaat immers in alle twee de gevallen om meubelreclame, dus het is niet helemaal ondenkbaar dat het gaat om ordinair ‘jatwerk’ van de Zweden.

Ik krijg plotseling een nieuw idee: Ingvar Kamprad (oprichter en eigenaar van IKEA) is toch één van de rijkste mensen op deze aardbol? Pikken mag niet, beste meneer Kamprad. Wordt vervolgd.

3 gedachten over “IKEA steelt ‘mijn’ idee

  1. Wies

    Ik zeg: gejat!
    Ik zeg: een appeltje voor de dorst voor de échte man met het idee :).

    Maar goed, even serieus. Hoe bewijs je dat een idee zich al eerder bij jou in je hoofd huisvestte?
    Ooit eens een prachtige film over gezien: ‘Flash of Genius’.
    Zeker een aanrader :O!

  2. Pawelotti

    Mooi idee. Helaas is het niet na te gaan of het jatwerk is, maar het zou me niks verbazen als dat zo is. 🙂

    Achter IKEA aan! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*